WPROWADZENIE W ZAGADNIENIA FILOZOFII

Mogło być i tak, że Platon potępiał nie tyle uprawianie filozofii z dziećmi, ile jej redukcję do surowej logiki i pustej retoryki. Przecież Sokrates tak samo rozmawiał z dorosłymi, jak z dziećmi. Warto jednak pamiętać o napomnieniach Platona, żeby z wielką ostrożnością wprowadzać dzieci w dyskusje filozoficzne („zaprawiać do dialektyki”*). Program Lipmana wprowadza dzieci wzagadnienia filozoficzne poprzez dyskutowanie fragmentów książek w rodzaju Harry’ego. Nauczyciel wzbudza dyskusję pytaniem, o której z poruszonych w danym frag­mencie spraw chcą dzieci rozmawiać, a następnie podpowiada im tropy za pomo­cą otwartych pytań. Narodzić może się z tego dyskusja o znaczeniu słów (dzieci bywają zafascynowane regułami logiki), ale raczej dyskusja krążyć będzie wokół odwiecznych pytań, interesujących ludzi w każdym wieku. Czy to prawda? Czy to jest rzeczywiste? Czy tak jest dobrze? Sprawiedliwie? Co to znaczy być przyjacie­lem? Dlaczego rzecz jest taka, jaka jest?

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Dzień dobry. Nazywam się Paulina Wiąckiewicz a Ty znajdujesz się na moim blogu poświęconym technicznym tematom. Moje zainteresowanie multimediami zaczęło się 2 lata temu, kiedy to byłam zmuszona sama naprawić sobie telefon komórkowy. Od tego czasu posiadam szczerszą perspektywę na rzeczy codziennego użytku, którą chciałabym się z wami podzielić!
Wszelkie prawa zastrzeżone (C)